pexels-photo-3770140

3 saker som skapar en lyckad lansering av en e-handel

Att lansera en ny e-handel handlar om att minska de ansträngningar som kunderna behöver göra för att hitta och köpa produkterna. Ju längre tid det tar att hitta och utvärdera produkter, desto lägre konvertering. Här är 3 saker som du ska tänka på när du lanserar en (ny) e-handel.

1. Funktion före design

Utseende av en e-handel ska aldrig värderas i färg och form. Det är funktionen som ska vara i centrum. Användbarheten för kunderna är A och O.

2. Snabb sajt

Den andra saken att säkerställa är att sajten (sidorn) laddar snabbt. Var försiktig med all teknik i form av tredjeparts teknik och script som slöar ner sajten. Ta hjälp av Googles alla verktyg för att mäta och jämföra, men se även upp för Google tjänsterna i sig som faktiskt kan påverka sajten.

3. Förenkla utcheckningen

Processen för utcheckning är den sista saken att tänka på och här handlar det framförallt om att:

  • Fråga bara om absolut nödvändig information
  • Använd enhetens “autofill” funktion och förenkla så att användaren inte behöver fylla i så mycket information
  • Acceptera alla betalningsformer
  • Erbjud flera olika leveranssätt
  • Mersälj gärna, men inte i utcheckningen utan i kudnvagn eller före check-out. Avbryt aldrig kassaprocessen.

Comments are closed.