pexels-rodnae-productions-7309940

Logistikens betydelse för en köpupplevelse i världsklass

När jag började som e-handelsrådgivare för femton år sedan omsatte e-handeln ca 12 miljarder. 

Jag åkte land och rike runt som någon form av e-handelsevangelist och höll föreläsningar och spred kunskap om e-handel men det var knappast logistikfrågorna som tände publiken, nej på den tiden var det viktigast hur webbutiken såg ut, vilken information som fanns på sidan, marknadsföring och betalningar som kom i första hand. Den viktiga logistiken fick jag väva in på ett subtilt sätt i mina föreläsningar för att nå ut med mitt budskap. 

Jag kan med stor tillfredställelse säga att så inte är fallet nu. E-handeln omsatte 2020 fantastiska 122 miljarder och insikten hur viktig logistiken är för att lyckas som e-handlare har gått upp för väldigt många.

De mest lyckade e-handlarna i Sverige idag är de som inte underskattat logistikens betydelse i stort som smått. De satsar stort på tillgänglighet, valfrihet, precision och inte minst hållbarhet. 

Idag håller jag föreläsningar och rena utbildningar i e-handelslogistik som innehåller allt från allmän Supplychain kunskap till automation, lastmile, omnikanal logistik och returprocesser och behöver inte längre klä in ämnet bland andra saker för att det ska vara intressant och väcka intresse. 

”Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk”

Min käpphäst genom alla år har dock varit att många fortsätter att jobba i silos. Lite tillspetsat ”sköt ditt så sköter jag mitt”. 

Det håller inte om man ska bli framgångsrik. Det gäller att jobba som ett team och över gränserna inte bara internt utan även externt med sina leverantörer/partners.  Logistiken, marknadsföringen, betalningar, socialshopping mm är bara delar som måste sitta ihop. först då tillförs maximalt värde.

Jag betraktar mig fortsatt som en generalist snarare än en specialist och tycker det är lika viktigt att förstå, tolka och analysera hela kundresan och e-handelsutvecklingen och jag ser mig fortsatt efter 15 år som en evangelist som vill dela erfarenhet och kunskap som får e-handelsutvecklingen att fortsatt lyfta mot nya höjder.  

Arne B Andersson

Arne kan logistik som få och är med sin ständigt uppdaterade kunskap en värdefull samtalspart kring hela e-handelsaffären.

Comments are closed.