pexels-alex-green-5700184

“The single most important thing is to focus obsessively on the customer.”

“The single most important thing is to focus obsessively on the customer.”  Jeff Bezos. 

Den allra största lärdomen jag har dragit under de nio år jag har jobbat med Amazon är att Jeff Bezos har 110% rätt när det gäller att kundfokus är det absolut viktigaste för att nå framgång. Svenska e-handlare är idag ofta duktiga på att ta hand om sina kunder, men det kommer att krävas ett rejält hopp uppåt i kundservicen för att lyckas på Amazon. 

Det räcker inte att ha en smidig lösning när något går fel, utan kundfokuset måste finnas där från första början. “Put on your customer hat – now, what would you do?” är en fras jag använt dagligen under många år. Det handlar om att sätta sig själv i kundens situation och låta det guida alla era beslut.

Ta till exempel processen för att hitta rätt produkter att lansera. Här är det lätt att företag direkt kastar upp sina bästsäljare alternativt hela sin produktkatalog och håller tummarna för att något av det ska börja sälja av sig själv. För det första säljer ingenting sig själv på Amazon idag, utan det krävs stenhårt fokus för att få produkter att flyga. För det andra så är det helt fel ände att börja i. Inled alltid produktlanseringar med att agera som kunden. In på Amazon, sök efter produkter som liknar era och analysera vad som kommer upp. 

Vilka konkurrenter har ni? Vad erbjuder era konkurrenter? Kan ni mäta er med dem i pris och kvalitet? Kan ni sticka ut? I denna process är det också otroligt viktigt att gå in på era konkurrenters produktsidor och läsa vad kunderna faktiskt tycker om existerande produkter och försöka komma fram till hur ni skulle kunna lösa eventuella problem för kunderna. 

Våra bästa produktidéer har i princip alltid kommit från kunders feedback och input, och inte då enbart våra egna kunder. Reviews på Amazon är en guldgruva när det gäller produktidéer, nyttja den!

I processen med att hitta eller utveckla rätt produkter att sälja på Amazon, ingår också att hitta rätt sätt att presentera produkterna. Otaliga gånger har jag fått erfara den tuffa vägen att fantastiska produktfunktioner är helt värdelösa som USP:ar om de inte går att visa upp lättförståeligt i en main image. Missförstå mig rätt, det är helt klart värt att lägga otroligt mycket energi och pengar på att utveckla produkter av riktigt hög kvalitet, men se till att ni inte förlitar er helt på det som selling points. Era huvudargument till varför kunderna ska välja att köpa er produkt över alla andras måste gå att synliggöra i Amazons otroligt hårt styrda main image. Det är inte en lätt uppgift då varken stämplar eller text tillåts, utan enbart en ren produktbild. Det är en av anledningarna till varför bundles, dvs en kombination av olika produkter, ofta säljer riktigt bra på Amazon. Det blir väldigt tydligt hur detta erbjudande skiljer sig från övriga.

I framtagningen av produkter gäller även att utveckla förpackningar vilka tilltalar kunderna och att skapa fysiska medskick i paketen, allt för att ge kunden en “wow”- upplevelse och öka sannolikheten för att kunden väljer att gå in och lämna en strålande recension. Recensioner och ratings är a och o på Amazon och det krävs ett stenhårt jobb i varje led för att lyckas få in detta oslagbara konverteringsmaterial.

Avslutningsvis vill jag bara skicka med två grejer som alltid varit mina ledstjärnor till framgång på Amazon:

1. Lyssna på kunderna så slipper ni gissa.

2. Set the right expectations, meet those expectations, and when you fail, exceed all expectations when you solve the issue

 

Anna Nordlander

Anna har en lång erfarenhet av Amazon och anlitas ofta av företag som behöver djupare insikter om Amazon och hur den egna affären påverkas.

Comments are closed.