pexels-magda-ehlers-2861655

Kan vi bara hålla en tanke i huvudet i taget?

Jag gör ett av mina nu mer ovanliga besök i varuhuset. Innan ni slänger mig under bussen kan jag meddela att jag har antikroppar! Det ekar tomt på både kunder och personal men här och där ser jag ändå några som jobbar som står och pratar med varandra. Antar att de har tråkigt och det har jag också.

Den enda anledningen för mig idag att gå till en butik är för att ta del av den expertskunskap som personalen besitter, råd inför mitt inköp och val mellan flera produkter. Någon att hålla i handen i mitt beslut, något att få den där sista inspirationen av som jag inte hittat på Instagram och Pinterest där jag i vanliga fall hittar all min inspiration. Det är synd att det verkar som om ingen fattat är det är enda anledningen till varför jag är här.

Corona har förändrat allt. Eller har det det? Förändringen i retail har ju varit på gång ett tag, minst sagt. Största fokuset på online såklart. Det är ju där man sett den största potentialen för tillväxt. I butik har fokus legat på att fundera över hur butiken skall vara som destination, det har byggts om, bantats ner, skalat upp och experimenterats. Showroom eller lagerplats – inspiration eller upphämtningsplats? Men det verkar som om man helt glömt bort syftet, det grundläggande, det som online aldrig kan ge mig fullt ut, kontakten och interaktionen med en annan människa. 

Ibland undrar jag om vi bara kan hålla en tanke i taget. Nu är det online som gäller och vi börjar behandla butikerna som om det vore online precis som vi tidigare gjorde online efter våra butiker. Nu gäller det att se varje kanals unikitet och lyfta det till nya höjder.  

DEFINIERA DITT VARFÖR I VARJE KANAL – LEVERERA PÅ DET SPECIFIKA BEHOVET 

DEFINIERA DITT VARFÖR SOM BOLAG – LADDA DITT VARUMÄRKE

Vill du ha hjälp så finnas jag och våra specialister här för dig.

Åsa Sanemyr

Stora utmaningar kräver modiga ledare. Åsa är ledaren som både ägare och personal kan luta sig mot i förändring och transformation.

Comments are closed.