PR_

Så blir du ett PR-proffs – undvik de vanligaste missarna

Den stora dagen är äntligen här, pressmeddelandet är fixat, tårtan står i kylen och alla i teamet stålsätter sig för de horder av journalister som kommer att intressera sig för just det ni har på gång. Allt är förberett och sen händer…ingenting. Ingen medieaktör hör av sig, än mindre väljer att lyfta ämnet. Frustrerande är bara förnamnet. Men varför blev det såhär? Och hur kan man göra för att få ett annat utfall? Det finns flera saker att tänka på. Här listar jag några av de viktigaste. 

Vad är en nyhet?

Detta är det absolut viktigaste att tänka på när det kommer till kommunikation med media. Finns det något nytt att berätta (som folk kan tänkas vara intresserade av)? Om inte, vänta tills det finns. Journalisten behöver ha den berömda vinkeln för att en artikel ska bli verklighet.  

Vem är min målgrupp?

“Vi har precis lanserat en helt ny vårkollektion som går i beige och ljusblått”. En nyhet absolut, om du kontaktar media vars läsare är intresserade av mode. Branschmedia inom till exempel företagande eller rekrytering undrar förmodligen varför du har hört av dig till dem, om de ens orkat läsa ditt mejl. 

Hur kommunicerar jag?

Inte ens den tjusigaste layouten kan rädda ett svagt innehåll. Content is king. Ärligt talat spelar det knappt någon roll hur dåligt skrivet pressmeddelandet är så länge nyheten är bra nog. Bjud på detaljer och kom ihåg att ärlighet belönas, inte minst när det är något som inte gått som planerat. De flesta journalister ryggar tillbaka när de möts av fluffig marknadsföring. Och tro mig, de känner igen reklam när de ser den.

Hur kan jag underlätta?

Förmedla nyheten tydligt (varför inte i rubriken?). Var kontaktbar. Skicka inte ut pressmeddelanden klockan 18.00 en fredag. Håll högt tempo – i klickjaktens medievärld finns det inte tålamod med personer som skickar ut ofullständiga pressmeddelanden och sedan gömmer sig i interna möten. 

På redaktioner pratas det ofta om närhetsprincipen. Ju närmare något sker desto mindre behöver nyheten vara för att intressera. Samma sak gäller för företag. De som är mindre kända får en längre startsträcka. Det som fungerar för Apple och Facebook kanske inte fungerar för dig. Hitta din nisch, din publik och glöm inte – tajming är allt. 

Låter det svårt? Är det mycket att ta in? Var lugn, det finns hjälp att få. Jag ger dig gärna tips på hur just du och ditt företag kan bli bättre på att lyckas med PR-utmaningarna och få till de där värdefulla kontakterna med media. Hoppas att vi ses!

Johanna Allhorn

Johanna Allhorn är chefredaktör för Ehandel, som med sina cirka 250 000 unika besökare per vecka är Nordens största branschtidning och mötesplats inom e-handel.

Comments are closed.